30 listopad 2024

Crni petak u brojkama i potrošačke navike

Što je Crni petak i njegova važnost u potrošačkoj potrošnji

Crni petak je naziv koji se koristi za dvije nepovezane prilike. Sada se najčešće koristi u SAD-u za označavanje dana nakon Dana zahvalnosti, koji se često smatra prvim danom sezone blagdanske kupnje i poznat je po popustima trgovaca. Crni petak uvijek je petak nakon Dana zahvalnosti, koji je uvijek četvrti četvrtak u studenom.  

Naziv Crni petak također se koristi za označavanje 24. rujna 1869. godine, datuma financijske panike u SAD-u koju su izazvali špekulanti zlatom.

Crni petak se u zadnjih par godina prometnuo u neslužbeni početak sezone blagdanske kupovine, značajno utječući na obrasce potrošačke potrošnje.

Primjetno je da se ponašanje potrošača u zadnjih par godina mijenja, neki trendovi koji su uočeni prošle i ove godine idu za tim da:

  • Utjecaj inflacije;  pomaknut je fokus potrošača. Popusti i promocije bit će u središtu pozornosti, a kupci strateški traže najbolje moguće ponude.
  • Kupnja mobitelom ali i potraga i priprema dominira.
  • Održivost i dalje utječe na odluke potrošača, čak i tijekom velikih šoping događaja poput Crnog petka. Ekološki osviješteni kupci težit će robnim markama koje nude ekološki prihvatljive proizvode i transparentnu poslovnu praksu.
  • Dvije vrste kupaca za crni petak : oni koji ciljaju prve ponude  i lovci na povoljne ponude u zadnji čas. Budući da se ponude za Crni petak sve više protežu na nekoliko tjedana, mnogi potrošači počinju s blagdanskom kupnjom ranije kako bi izbjegli žurbu. Međutim, značajan dio još uvijek čeka do samog dana za najbolje moguće ponude.

To više nije samo jednodnevni događaj, postao je višednevni praznik kupovine s trgovcima koji nude proširene ponude i promocije.

 

Crni petak u brojkama

  • U posljednjih nekoliko godina oko 25.3% online prodaje za Crni petak došlo je s mobilnih uređaja
  • U 2023. prodaja na Crni petak u SAD-u dosegla je 9.5 milijardi dolara
  • Oko 124.7 milijuna ljudi kupovalo je online tijekom vikenda Crnog petka 2022. godine
  • Globalna internetska prodaja na Crni petak iznosila je više od 65.3 milijarde dolara u 2022. godini
  • Prosječni popust na Crni petak u 2023. bio je oko 31%
  • Popularni artikli za Crni petak uključuju elektroniku (49%), odjeću i dodatke (72%) i kozmetiku (23%)
  • Amazon je ostvario više od 17.7% ukupne prodaje na Crni petak
  • 64% potrošača kupovat će online ovog Crnog petka, a 36% traži ponude na društvenim mrežama

Online i fizičke prodaje u vrijeme  Crnog petka

S vremenom su se trendovi prodaje na Crni petak značajno promijenili, s prelaskom s kupnje uglavnom u trgovini na online kupnju.

U početku je većina trgovina bila fizička puna ljudi tijekom sezone Crnog petka. Privukle su ih sve nevjerojatne ponude i popusti, ali online trgovina je napravila preokret u ponašanju kupaca.

Udobnost, šira raznolikost i usporedivost kupovine na internetu nastavili su mamiti kupce dalje od trgovina. Tome je zasigurno pridonijelo i razvoj mobilnih aplikacija  za kupovinu i internetska infrastruktura.

Mobilni telefoni značajno su doprinijeli online potrošnji kupaca i tako su odigrali ulogu u promjeni trendova.

S jedne strane, u tradicionalnoj kupnji još uvijek uživaju tisuće kupaca za Crni petak koji traže trenutno zadovoljstvo i opipljiva iskustva.

Sve jači trend je i omnichannel gdje rezerviramo online, a odlazimo u trgovinu po robu kako bi je isprobali

Najprodavaniji proizvodi i kategorije na Crni petak

Tijekom sezone kupovine kupci na Crni petak najviše troše na elektroniku, kao što su pametni satovi, pametni telefoni, prijenosna računala, televizori i kozmetički proizvodi.

Mnogi ljudi hrle u trgovine i online platforme kako bi kupili ove artikle.

Nakon elektronike, potrošači su najviše trošili na modu i odjeću, a poznati brendovi i sezonski artikli zabilježili su porast prodaje.

Crni petak za mala poduzeća

Za mala poduzeća Crni petak mijenja igru kada je u pitanju eskalacija i povećana vidljivost.  Ovi manji tržišni igrači mogu zasjeniti svoje veće kolege pružanjem jedinstvenih artikala, personaliziranih usluga kao i konkurentnih popusta.

Bitno je pripremiti se unaprijed. Omogućiti kupcima da kupuju kartično, mobilno, obročno neovisno da li imate malu trgovinu ili e-trgovinu. Bitna je konstantna komunikacija sa ciljnom skupinom, kroz društvene mreže, direktni mailing, itd.

Istraživanje potrošačkih navika za vrijeme Crnog petka

Što kažu najnovije brojke u Hrvatskoj?

Istraživanjem provedenim u listopadu 2024. na uzorku od 114 ispitanika iz Hrvatske, postavili smo ključna pitanja o planovima za kupovinu na Crnom petku i vrstama proizvoda koji su najtraženiji.

Pitali smo ispitanike 'Planirate li kupnju za Black Friday?' i 'Što se zapravo kupuje?' kako bismo dobili bolji uvid u njihove namjere i preferencije. Na temelju odgovora došli smo do nekoliko zanimljivih zaključaka:

Kada je Crni petak?

Crni petak više nije samo jednodnevna šoping groznica te, iako je službeni dan zadnji petak u studenom, sve više se proteže na cijeli mjesec. Trgovci nastoje produžiti razdoblje popusta kako bi privukli širi spektar kupaca, prilagođavajući se njihovim očekivanjima i novim trendovima.

S porastom potrošačke potražnje, način plaćanja također se razvija. Digitalni aspekt postaje sve važniji – od online plaćanja i brzih digitalnih transakcija do posebnih opcija plaćanja na rate. Ova prilagodljivost znači da Black Friday postaje dostupan svima, bilo da kupuju u trgovini ili iz udobnosti svog doma.